„Ty věci tady co tu máte, to tady vystavujete?. “ To je jeden z nejčastějších dotazů některých zákazníků.

 

Během několika lockdownu byla otázka trvalého zrušení obchodu silné téma, které si vynucovalo, abych se tím neustále zabýval. Nešlo jen o to zvažovat o výhody/nevýhody, ale hlavně o to, jestli to bude mít bez obchodu pro mě smysl, nebo ne. Ustát lockdowny se podařilo jen díky přesné synchronizaci, zavření obchodu → otevření eshopu. Tato synchronizace byla jen částečně náhodná, ale přišla za pět minut dvanáct. Bez eshopu bychom stále trvající pandemii nezvládli a díky contosu nyní mám na výběr mnoho věcí. Pandemie ukázala, že dnes stačí eshop k tomu, aby člověk mohl jednoduše a samostatně fungovat, generovat zisk. Po roce od otevření našich eshopových stránek jsem věděl, že  bez obchodu to pro mě nemá smysl.

Výhody kamenného obchodu

  • obchod šetří čas
  • u nás prodává atmosféra
  • osobní kontakt s člověkem
  • obchod + eshop je dokonalá symbioza

Obchod šetří čas

Každý prodej v Mercatino mi šetří čas se zbytečným balením a expedicí, která nastává u každé objednávky. Procesy se dají stále ladit, ale každý prodej v obchodě je unikátní. Dost často se v Mercatino prodává sklo, porcelán, keramika a mnohokrát si zákazníci nakupují z každého něco. Jak bych to balil si ani moc nedokážu představit. S každou expedicí padne tolik zbytečného materiálu, energie a práce brigádníka, že je to kolikrát až k pláči, když člověk vidí jak jednoduše to funguje v obchodě.

Divezifikováný prodej

Je to opět velká výhoda a nevýhoda zároveň. Někdy se u nás prodává jen sklo a porcelán, občas jsou dny,kdy se prodávají pouze gramodesky a někdy lidé kupují pouze knihy. Stává se, že někdo se přijde podívat na knihu a odnáší si sada porcelánových šálku s podšálkem. Lidé mají pořád v Mercatino z čeho vybírat. Sice máme rozmantiý sortiment, ale vždy se snažím ať jsou to věci kulturního charakteru. Za žádnou cenu bych nechtěl , aby to v Mercatino vypadalo jak v obyčejném bazaru. Takový obchod vyžaduje velké znalosti a proto je potřeba postupovat pomalu a obezřetně. Díky tomu, že vykupuji takový rozsah zboží mám o práci postaráno. Vůbec si nedokážu představit jak by fungoval jenom samostaných prodej knih v dnešní době.

Osobní kontakt s člověkem

Kontakt s člověk v Mercatino je vlastně výhodu a nevýhodou zároveň. Výhoda je v tom, že my se dost krát od zákazníku můžeme naučit mnoho věcí. Získat důležité kontakty, znalosti a také důvěru. . Být přitom, když zákazník v Mercatinu je plně zaujatý věcmi kolem a vůbec nevnímá svoje okolí, tak to jedna z věcí, kterou stojí za to zažít. Občas jsou v Mercatino lidé i hodinu  a déle. Vidíte, že jim je dobře, cítí se v bezpečí, někdy jsou úplně mimo. Snažím se, aby člověk se v Mercatino otevřel sobě samému a na tu chvíli i Mercatinu. Funguje to. O nevýhodách osobního kontaktu s člověkem v Mercatino se rozepíši v dalším článku zvlášť, protože to je kapitola sama pro sebe.

V Mercatinu prodává amtosféra

Od začátku jsem chtěl prodávat knihy, ale i jiné věci. Také jsem chtěl vytvořit místo, kde lidem bude dobře.  Prostor jsem vytvořil tak, aby byl pěkný, útulný a přehledný. Zboží by mělo být rozmanité a kvalitní. Dobrá klidná hudba je součástí vaší přítomnosti u nás. Také za to OSA platím malé jmění. V obchodě je vždy prodavač, který je plně angažovaný a znalý pomoct jak s prodejem tak i výkupem v malém množství. Cílem je, aby Mercatino samo působilo jako místo, kam se člověk kdykoliv rád vrátí.

Díky eshopu je Mercatino svobodný a nezávislý obchod

Dnes by to bez eshopu nešlo, ale ještě nedávno před covidem šel takový obchod s kulturně zaměřeným zbožím provozovat i bez eshopu. Jen to byla fuška a trošku o nervy. Muselo se točit velké množství zboží za ceny nízké a dost často i nejnižší. S eshopem se to obrátilo vzhůru nohama a v podstatě nemusím nikam spěchat.

Díky eshopu dokážeme prodat dobře věci na které v obchodě kupce nenajdeme.

  • jsou to věci úzkoprofilové, u kterých by byla velké náhoda, pokud by se na ně v obchodě kupec objevil 
  • nebo také věci dražší u kterých máme větší šanci prodat za vyšší cenu právě na eshopu

A také naopak díky obchodu dokážeme prodat dobře věci, které nechceme prodávat za nízkou cenu na eshopu.

(v důsledku přetlaku knih v eshpových nabídkách se prodávají některé tituly za příliš nízké ceny)

  • mercatino není závislé na tržních cenách, díky eshopovým srovnávačům dost často kromě dostupnosti vyhrává nejnižší cena, což v mercatino neplatí

 

    Závěrem

    Dnes to bez obchodu ještě nejde a jsem rád, že jej mám a to proto jak jsem psal výše. Šetří mi spoustu času. Mnoho věcí dokážu prodat za násobně vyšší hodnotu než na eshopu, tudíž nemusím tak spěchat a dává mi to smysl. Vlastně od začátku co obchod mám, to je od 1.9.2016, funguje přibližně tak, jak jsem si to představoval. Mercatino skutečně pomáhá mnoha lidem ať již při řešení jejich pozůstalosti či dědictví, ale i všem ostatním, kteří tak mají možnost své věci bez problému u nás prodat. Mercatino vnímám jako místo, které naplno těží ze svého potenciálu, prostoru a lidí. Malých míst, které dávají radost už se moc nevidí a jsem rád, že Mercatino se takovým místem stalo, alespoň pro mě.